Dagbok

Nissi Beach
Blandade bilder

Torsdag 19 maj 2005
Nu är det ca 1,5 vecka kvar tills vi ska åka. Packlistorna är skrivna sedan länge..... Resväskorna tog Daniel ner från vinden i går. Jag har faktiskt t o m börjat plocka fram lite grejer. För att se om det är något som saknas.

Måndag 30 maj 2005
Jag vaknade kl 02.30. Klockan skulle ringa 03.45. Jag kunde inte somna om utan låg och vred och vände mig. Vi väckte tjejerna vid 04.10. De var förvånansvärt ”pigga” och glada. Då vår bil (Skodan) pajat så kom Pelle (Daniels pappa) och hämtade Daniel, Johanna och Amanda klockan 04.30. Jag åkte Golfen och hämtade upp min mamma i Midsommarkransen. Pappa och min bror åkte deras Saab med deras 3 resväskor och våra 2 barnvagnar. Vi var på Arlanda strax innan incheckningen öppnade kl 05.55. Det var inga köer alls så det gick jättesmidigt! Vi hade med oss lite frukostmackor som vi åt där.

Johanna och Amanda äter våra medhavda frukostmackor.

Min mamma Gunilla på Arlanda.

Shoppade lite godis i taxfree. Planet lyfte 5 minuter efter utsatt tid. Amanda fick fönsterplats – hon blev jätteglad. Vi satt på rad 10. Starten gick jättebra. Amanda och Johanna hade fått näsdroppar innan, så de hade inga problem med öronen. Tjejerna var jättesnälla. Amanda blev lite sur då och då, som vanligt *ler*, men över lag så gick det jättebra. De fick köttbullar och makaroner till lunch. De åt väl inte så mycket. Johanna sov 1 timme i Daniels knä efter maten. Amanda var vaken hela resan och tyckte det var sååå spännande.

Johanna på flygplanet.

Väl framme på Cypern så kom barnvagnarna på en gång. Fick vänta ett tag på väskorna. Sedan åkte vi bussen i ca 40 minuter innan vi väl var framme på hotellet. Vi fick lägenhet nr 767 och mina föräldrar + bror fick 769. Perfekt ! Vår lägenhet var en 2-rummare Royal med terrass. Royal = lite extra finesser, t ex micro, blommor, vin och läsk på rummet vid ankomst, badrockar, solstolar på terrassen, städning och diskning varje dag.

Mina föräldrars + brors terrass.

Nästan det första vi gjorde var att gå till poolen och bada. Superhärligt! Det var dock lite grått väder och lite ruggigt, men skönt att svalka sig efter att ha varit på resande fot hela dagen. Amanda badade gärna, men Johanna tyckte nog att det var lite kallt. Jag, mamma och Johanna gick tillbaka till lägenheterna. La Johanna i sin säng och hon somnade på typ 2 sekunder. Under tiden så passade jag på att packa upp våra väskor. Skönt att få det gjort. Johanna sov 1 timme, så totalt så sov hon 2 timmar på hela dagen.

Vi bokade bord på hotellets restaurant Royal Grill till kl 18.30, då de öppnar. De hade ett erbjudande denna ankomstkväll: 3 rätters meny för 10,70 CYP. Det tog vi. Den bestod av:

Förrätt:
Season sallad (med en jättegod dressing)
Varmrätt:
Tournedos (200 gr) med valfri sås (bearnaise sås, pepparsås, rödvinssås eller vitlökssmör) + valfri potatis / ris (kokt potatis, bakad potatis, ris, pommes frites, potatisgratäng).
Efterrätt:
Vaniljglass och jordgubbar.

Det var jättegott! Köttet var super, jättebra grillat. Amanda och Johanna åt från Lollo & Bernies barnbuffé. Den bestod av bl a korv, köttbullar, spagetti, köttfärssås, pommes frites.

Johanna äter korv till middag.                                                   Amanda tyckte att brödet var gott.

Flera i personalen i restauranten var svenskar. Allihopa var jättetrevliga och servicen var kanonbra. Efter middagen gick vi hemåt, då var klockan ca 20.45. Tjejerna var jättetrötta så vi la dem på en gång och de somnade fort båda två. Amanda sover i en extra säng i vardagsrummet. Vi andra satt på vår terrass och snackade och ”förfriskade” oss. Vi gick och la oss vid 22, då vi också var väldigt trötta efter en intensiv dag.

Tisdag 31 maj 2005
Sovit som stockar i natt. Amanda hostade en del vid kl 01. Gick över sen. Johanna vaknade vid kl 06 och Amanda vid 06.30.

Nyvakna tjejer myser i sängen hos pappa.

Jag smörjde in mig med solkräm och därefter även tjejerna. Frukost åt vi vid 07.45. Jättestor frukostbuffé med ALLT på. Massor av bröd, 3 yoghurtar, mjölk, flingor, marmelader, ost, skinka, korv, en massa varma rätter (bacon, korv, kokt ägg, stekt ägg, äggröra, potatis etc), te, kaffe, juice, choklad, frukt.

Efter frukosten gick vi hem och packade i ordning stora badväskan och gick till poolen. Amanda och Johanna var helt vilda i vattnet. Båda hoppade från kanten. Vi låg precis vid den lilla barnpoolen som var 45 cm djup. Amanda kunde då vara i där själv medan vi satt bredvid och hade koll på henne. Hon badade läääänge! Hon hoppade själv från kanten och tyckte det var jättekul. Vid kl 10 så gick pappa och Pär på välkomstträffen. Vi andra låg kvar vid poolen.  Vi köpte lite dricka från baren innan lunch. Jag tog en Frozen Strawberry Daquiri. Jättemumsig! Lunch åt vi vid 11.30. Vi åt på La Tasca. Vi vuxna åt grekisk sallad och barnen åt från buffén. Det blev mest spagetti och köttfärssås. Lollo och Bernie kom dit och hälsade på och Amanda blev helt till sig.

Efter lunchen gick vi hem för att lägga tjejerna. Johanna somnade vid 12.50 och Amanda vid 13.25. Jag och Daniel la oss i våra solstolar och solade lite. Molnen tilltog och det blev lite svalare. Vi flyttade in solstolarna på terrassen och regnet kom. Mamma, pappa och Pär kom över så vi satt och snackade. Pappa och Pär drack öl och Daniel och mamma öppnade en dunk rödvin som mamma köpt på planet. Jag höll mig till cola. Johanna sov nästan 3 timmar och Amanda sov 2 timmar.

Det regnade ett tag på em. Vi gick i regnet till hotellets ena bar, Poseidon bar och tog lite dricka. När regnet upphört gick vi ut en sväng. Köpte vykort. Sedan gick vi till restaurant ”Orange Grove” som låg ganska nära hotellet. Pappa, mamma, Pär och Daniel åt en meny:

Förrätt: Tzatziki med pitabröd
Varmrätt:
Moussaka
Efterrätt:
Frukstallad eller glass

Jag och tjejerna.

Jag åt grillad lax med pommes frites och hollandaisesås. Gott men laxen var lite väl grillad och tyvärr lite torr… Johanna och Amanada åt fiskpinnar och potatismos. Det gick ner hyfsat bra.

Tjejerna med sina fiskpinnar.

Efter middagen gick vi ner till Sandy Bay, stranden närmast hotellet, för att se hur den såg ut. Den var fin. I går var det röd flagg. Få se om vi går dit i morgon en sväng.

Klockan är nu 21.25 och båda tjejerna sover. Vi andra sitter på vår terrass.

Onsdag 1 juni 2005
Tjejerna vaknade vid 7. Vi var vid frukostbuffén vid 8 ungefär. Vi har med grötpulver till Johanna som hon äter till frukost + någon smörgås. Amanda åt yoghurt och rostbröd. I dag gick vi direkt från frukosten till poolen – för att få bra platser. *ler* Vi tog några solstolar vid lilla barnpoolen i dag också, så att Amanda kan vara i när hon vill. Pär och min pappa badade med tjejerna medan vi andra låg och solade lite.

Tjejerna är redo för att bada i poolen.

Vi gick sedan en sväng ner till Sandy Bay. Blev lite besviken, för det var alldeles stenigt på botten. Jag fick bada med badskor, för det gjorde så ont att gå på….. Det var dock skönt i vattnet när man väl kommit i. Vi var bara därnere en snabbis. Gick sedan upp till poolen igen. Jag, Pär och mamma gick till supermarket och köpte lite lunch. Baguette och yoghurt. Jag köpte korv, mos och makaroner till tjejerna. Vi äter nog lunch hemma de andra dagarna också. Barnen äter lite bättre av den maten som vi äter hemma. Vi har även med en stor burk fiskbullar till dem. Tjejerna sov på eftermiddagen. Johanna sov 13-15.15 och Amanda 13.30-15.15. Jag vilade också en liten stund. Det skulle bli regn även i dag. Det blev allt molnigare och molnigare och några stänk kom det på em. När barnen sov så spelade vi lite yatzy ”hemma hos oss”. Mamma, pappa och Daniel ”pimplade” rödvin. *ler* Efter att hela familjen duschat så gick vi och spelade minigolf på hotellets minigolfbana. Det var ”gratis” – man var tvungen att köpa en golfboll för 1 CYP (= ca 16 kr). Pappa vann och mamma kom sist.

Middagen intogs även i dag på hotellets Royal Grill. Jag och Daniel stod för notan i kväll. Vi åt följande:

Eva:
Tournedos (200 gr), ris och bearnaisesås.
Daniel:
Kyckling, curry, ris.
Pär:
Entrecôte (250 gr), pommes frites och bearnaisesås.
Mamma och pappa
: Lammfileér, pommes frites, sparris och dragonsås.

Maten var helt suverän. Tjejerna åt från buffén. I dag blev det mest potatismos, köttbullar och gräddsås. När notan var betald/påskriven (man kan skriva upp allt på rummet om man vill och betala när man checkar ut. Då slipper man ha kontanter med sig. Vi brukar dock betala på en gång, men denna gång hade vi inte pengar med oss så det räckte).

Vi förflyttade oss ca 15 meter till Poseidon bar efter maten. Där bjöd Pär på dricka. Jag tog en Frozen Strawberry Daquiri – min andra för i dag. SLURP ! Kl 20.30 började barnens minishow. Vi kollade på den till 21. Sedan gick vi hemåt för att lägga 2 trötta tjejer. Mamma, pappa och Pär gick en sväng för att inhandla lite mer vykort och lite frukt. Klockan är nu 21.30. Johanna sover. Daniel läser saga för Amanda. Jag sitter i lugnet på terrassen. I morgon åker jag, Daniel och Pär på badbåtsutflykt mellan kl 9.30-16. Det ska bli jättemysigt. Tjejerna får då vara hemma med mormor och morfar och busa och bada.

Torsdag 2 juni 2005
Tjejerna sov ”ända” till kl 07 i dag. Skönt! Samma ”procedur” som igår, insmörjning, påklädning, frukost och sedan till poolen. Vid 9.30 blev jag, Daniel och Pär upphämtade utanför hotellet för att åka i väg till hamnen i Agia Napa, knappt 5 minuters resa. Mamma, pappa, Amanda och Johanna var då i lilla poolen och badade. De bara vinkade hej då till oss när vi gick, blev inte ledsna. Skönt!

Det var en stor fin båt - ”Fantasy” hette den. Vi var ca 30 personer ombord, alla från Sunwing Resort.

Jag på badbåten.

Min man på badbåten.

Vi gjorde 3 badstopp under dagen, längs med Cyperns östra kust.

Vi åkte förbi Cap Greco, Fig Tree Bay och såg sedan spökstaden Famagusta på långt håll. Till lunch serverades en buffé bestående av bl a grekisk sallad, tzatziki, bröd, majs/paprika sallad, skinka, kassler, ostpajer, minipizza, ost, smör, köttbullar och frukt. Jättegott! Dricka fick man köpa själv i baren. 1,5 CYP för en 33 cl Carlsberg. De hade även läsk, vatten, chips och lite godis i baren. På nedre däck fanns flera toaletter som var ”helt OK”. Under ett badstopp så kastades en champagneflaska ner i vattnet och den som först simmade ner och tog den fick den. Pär klarade det !!! Det anordnades även en liten frågesport på förmiddagen. Den handlade om Cypern.

Vi kom tillbaka till hamnen vid 15.15, lite tidigare än beräknat. När vi kom till hotellet så sov Amanda och Johanna. Mamma och pappa satt på vår terrass. Johanna vaknade strax efter att vi kommit hem. Hon sov mellan 13-15.50. Amanda somnade 13.30 och henne väckte jag kl 16. Tjejerna har haft det jättebra i dag. Varit i poolen och i lekparken. Till lunch åt de fiskbullar och potatis. De åt som hästar. Vid 17.45 gick vi ut. Köpte frimärken till våra vykort som vi skrev på em. Vi gick mot Agia Napa hållet. Stannade och åt middag på en kina-restaurant. Gott. Jag och tjejerna åt kyckling med champinjoner och bambuskott.

Johanna och Amanda när de äter kina-mat. Champinjonerna var godast...

Kl 20.30 var det ministars på hotellet. Det kollade vi på. Amanda och Johanna tyckte att det var jättekul. Pär bjöd på dricka i barne. Det blev en frozen strawberry daquiri för min del. Klockan är nu 22.00 och båda tjejerna sover. Sitter och slappar på vår terrass. I morgon blir det ett besök till Nissi Beach.

Fredag 3 juni 2005
Efter frukosten så gick vi till poolen och badade och solade. Lunch åt vi hemma i lägenheterna. Tjejerna sov middag efter lunchen. Tillbaka till poolen en sväng efter det. Sen blev det "4-whiskyn" (=internt skämt) på terrassen och vi gjorde oss i ordning, d v s duschade och klädde oss inför kvällen.

Middag åt vi på Royal Grill, som vanligt *ler*. Den maten var så god !!! Sen så gick vi över till Poseidon bar och tog varsin drink. Det låter väl nästan som om vi mest drack och drack *ler*, men så var det inte. Det var bara så skönt att sitta i Poseidon bar och koppla av i kvällssolen och sen se de barnshower som var.

Lördag 4 juni 2005
Efter frukosten så gick vi till Nissi Beach. Tog ca 5-10 minuter att gå. Det var jättevarmt på vägen dit. Ojojoj vilken härlig strand. Närmast hotellet så var det lite stenig botten så vi fortsatte att gå på den annorlunda strandpromenaden. Vi stannade efter drygt hälften ungefär, där var botten stenfri. Vi hyrde inga stolar utan la handdukarna på sanden. Det var riktigt skönt i vattnet. Amanda och Johanna tyckte att det var kul. De lekte i strandkanten med spadar och kakformar. Det fanns toaletter precis ovanför där vi låg. Bra! Efter att vi varit där ett tag så gick vi hem till poolen. Min mamma stannade dock kvar själv ett tag och låg och ”stekte”. Vi andra kylde ner oss och duschade av oss all sand vid poolen.

Tjejerna åt lunch och sov sedan ett par timmar. Jag låg och sov på terrassen i solstolen, med täcke och kudde i skuggan. Jätteskönt !

Vi promenerade in till Ayia Napa och åt på "Paula´s restaurant". Den drivs av finskan Paula och hennes dotter. Jättegod mat!!! Mamma och pappa åt plankstek, Daniel åt fiskspett, Pär åt flamberad oxfilé, jag åt oxfilé black and white och tjejerna åt pannkaka med sylt och glass till efterrätt.

Middag på Paula´s restaurant.

På vägen hem stannade vi i en souvenirbutik. Tjejerna fick varsin rosa Cypern t-shirt av mormor och morfar. Hemma på hotellet igen så bjöd jag och Daniel hela gänget på dricka i Poseidon bar. Slurk ! Därefter satt vi på vår terrass och hade trevligt.

Söndag 5 juni 2005
Sista hela dagen idag..... Vi åt frukost och gick sedan till poolen. Vi gick en snabbis ner till Sandy bay. Åt lunch hemma i lägenheterna. Solade och läste lite på terrassen. Amanda och Johanna sov middag. När Amanda vaknade så sprang hon in till mormor och morfar. Daniel och Pär gick och spelade minigolf. Vi duschade och gjorde oss i ordning. Innan middagen i Royal Grill, blev det som vanligt en drink i baren. Lax- och scampispett åt några, jag åt tournedos som vanligt....... Lite senare så kollade vi på Lollo och Bernies show. Tjejerna tyckte det var jättekul! Tillbaka i lägenheterna vid 21.15. Packar lite och sitter sedan på terrassen och njuter av den sista kvällen.

Måndag 6 juni 2005
Upp hyfsat tidigt - som vanligt. Packat de sista. Åt frukost för sista gången. Vi åkte från hotellet mot flygplatsen vid kl 12.10. Resan till flygplatsen tog ca 45 minuter. Det gick bra även fast det var väldigt varmt denna dag. Handlade lite på taxfree på flygplatsen. Resan hem gick bra. Pelle mötte oss vid Lindskrog långtidsparkering. Daniel körde skruttgolfen hem och jag och tjejerna åkte med Pelle. Skönt! Väl hemma så började vi packa upp och tvätta när tjejerna lagt sig.

Vi har haft en underbar vecka på Cypern tillsammans hela familjen och med mina föräldrar och storebror!!! Det gör vi gärna om !!!

Start | Dagbok | Hotellområdet | Vår lägenhet | Frukostbuffén | Hotellets restauranter | Sandy Bay | Nissi Beach | Blandade bilder