Dagbok

Lördag 28 augusti 2010
xxx

Söndag 29 augusti 2010
Nu är vi äntligen här!!! Igår kom vi fram på eftermiddagen. Resan gick bra, men barnen var rätt gnälliga, retsamma och allmänt "jobbiga". Idag har vi legat vid poolen hela dagen, mellan kl 09.00 - 17.00. Det är ca 35-40 grader och i poolen är det nog minst 30 grader. Havet är också jättevarmt, men det är ganska stenig botten innan man väl kommer ut en bit, det blir djupt fort och det är världens vågor, så det är inget för barnen. Jag och Johanna blev omkullsslagna av en våg i dag.

Nu ska vi snart gå och äta middag. I morgon bitti ska jag gå på hamam - turkiskt bad - nice!

Måndag 30 augusti 2010
I morse var jag iväg på hamam – turkiskt bad. Det var sååå skönt! Man fick ligga på en varm marmorbänk i bikini. Sen blev man skrubbad med en skrubbhandske över hela kroppen och sen intvålad med en massa skum. Därefter sköljdes man av med hett vatten. Efter en liten vila på en vilostol så var det dags för helkroppsmassage – ljuvligt! Till sist fick man en ansiktsmask. Detta tog ca 1 timme och 15 minuter totalt. Det kostade 39 euro, ca 400 kr alltså. Det var värt varenda krona!

Vi har legat vid poolen hela dagen, eller vid och vid, mer i poolen. Det är så varmt så inte ens jag orkar ligga och sola i mer än 5 minuter. Vi sitter/ligger på den grunda delen av poolen och solar och leker med barnen. Även barnen är i vattnet typ hela tiden. Amanda och Johanna dyker, simmar, snorklar m m. Rasmus hoppar från kanten – bomben, kastar boll och ”simmar”. Det blir även lite vattenrutschkaneåkande. J

Lunchen äter vi på ”baren på ön i poolen”. Därifrån äter barnen pommes frites, korv, chicken nuggets, hamburgare och gurka. Det finns även pizza och lite annat. Alltså ingen direkt dietmat, men barnen äter inte så mycket överhuvudtaget, men lunchen är nog det mål de äter mest av. Middagen blir mest ”peta i maten”.

Nu har vi precis ätit middag. Vi var där när restaurangen öppnar kl 18.30, då är det inte så mycket folk. Nu sitter vi i foajen och surfar, äter glass och spelar nintendo. Mysigt! Det är så svalt och skönt härinne!

Tisdag 31 augusti 2010
Igår var vi på Minidisco kl 20.30, men det var inte så bra. Inte alls som på Sunwing faktiskt….. L Vi gick hem efter det. Då la vi Rasmus och sen så var vi andra vakna en stund. Vi gör lite av tjejernas läxor på kvällarna. De fick med sig lite uppgifter ner hit som de ska göra. Vi låg och kryssade en stund innan vi somnade, strax efter 22.

Inatt vaknade Rasmus och var ledsen. Han hade nog drömt lite. Han ”ville hem till katterna” sa han med gråten i halsen. Han fick komma in till oss och somnade om på en gång. Jag fick dock ligga väldigt trångt då han tar sådan plats. Jag vaknade strax före 7 och Rasmus en stund därefter. Man är så trött på kvällarna så det blir inga sena kvällar direkt.

Vi var vid frukosten vid 8 ungefär och vid poolen 8.45. Idag har det t o m varit några små moln på himlen. Enligt pappa igår så skulle det tydligen bli åska och regn i morgon onsdag. Vi får väl se….. Vi gick hem från poolen redan vid 15.15 idag. Har myst och slappat på rummet. Ätit godis och chips. Amanda har gjort några läxor – hon har lite mer att göra än Amanda. Daniel spelade kort med Johanna och Rasmus under tiden.

Lite om hotellet

Det är verkligen en otrolig pool som finns här, den är nog oslagbar! Hotellet i sig vet jag inte riktigt om jag kan tycka att det är 5-stjärnigt, inte rummen i alla fall. Vi har heltäckningsmatta i båda rummen, det känns sådär, lite ofräscht. I duschen finns ingen duschslang utan bara ett munstycke högt upp på väggen, så det är svårt att skölja ur schampo och balsam i tjejernas hår. Sängarna är stenhårda, men det är de ju även i Spanien, Grekland och Cypern. De verkar inte ha förstått att man ska ha en bäddmadrass OVANPÅ resårbotten, utan här ligger man direkt på den hårda… Jag är helt öm i mina höfter, då jag alltid sover på sidan. Min säng hemma är ju betydligt mjukare än dessa. ;)

Maten som finns i restaurangen är jättegod, men det framgår ingenstans vad maten innehåller, t ex gluten, laktos, ägg etc, så jag vågar ju inte prova något som jag inte vet/ser vad det är – trist! Barnen äter typ samma hela tiden, makaroner, pommes frites, chicken nuggets och lite grönsaker. Det är mycket köer både till lunch och middag, vilket känns lite jobbigt. Det blir nästan lite stressigt att äta. Sen så finns det inga brickor på restaurangerna. Så är man 5 st som ska plocka mat och dricka så får man liksom gå i flera omgångar för att få med sig allting, vilket är lite jobbigt.

Onsdag 1 september 2010
Igår var vi aldrig på något minidisco, för barnen tyckte inte det var så bra. Man är så himla trött på kvällarna så igår gick vi nästan och la oss samtidigt som tjejerna. Jag har bäddat in 2 stycken täcken under mitt underlakan, så i natt var det liiite mjukare i sängen och jag sov lite bättre. Det gäller att vara påhittig! :D

Imorse när vi vaknade så var det alldeles molnigt och lite grått ute. Enligt SMHI så skulle det vara regn och åska i Antalya hela dagen idag. Här i Side har solen skinit hela dagen, dock med en hel del moln på himlen, som avtog senare på dagen. Det har varit riktigt skönt faktiskt! Idag har jag t o m kunnat lega och ”steka” en stund. J

Barnen provade amerikanska pannkakor till frukost i morse, med kanel och socker. De tyckte det var jättegott! Bra att de får i sig lite mat. De äter inte direkt några stora portioner…

Vi var vid poolen runt 9 ungefär och kom tillbaka till rummen vid 16.30. Duschade och så. Amanda har blivit röd av solen idag, fast vi smörjt. Måste nog smörja ännu oftare. Har smörjt inte dem med aloe vera nu efter duschen, mig själv också. Skönt! Det hjälper mot solsvedan. Ska be mamma och pappa köpa med sig lite mer solkräm + aloe vera ner. Det går ju åt en del kräm.

Torsdag 2 september 2010
Igår var det en av ”entertainment-värdarna” som klätt ut sig till tjej med knallblå peruk, värsta sminkningen och stora ballonger som tuttar. Rasmus blev jätterädd för henne/honom. Han kunde inte somna igår kväll för han var så rädd för honom. Jag fick sitta med honom i mitt knä och då somnade han. Sen vaknade han i natt och kom in till oss, där han sedan sov till 7 i morse.

I morse åt barnen pannkakor till frukost. Amanda och Johanna åt 2 st var. Sen har vi hittat en jättegod hallonmarmelad att ha på mackorna. Mums!

Ojojoj vad det har varit varmt idag! Det har knappt fläktat något och inga moln på himlen. Det gäller att få till parasollen vid solstolarna så att vi får skugga. Barnen + Daniel sitter i skuggan när vi väl är uppe från poolen. Jag kan ligga en liten stund i solen, men det är inte länge. J Rasmus brukar sova 1-1,5 timme i vagnen efter lunch. Där vi brukar ligga nu vid poolen så finns det så bra skuggställe där vagnen kan stå. Vi låg vid poolen till 16.15 idag. Sen har vi spelat kort, duschat och slappat.

Hittills har vi inte tagit oss in till Side, eller lämnat hotellområdet för den delen heller. Vi åker nog in någonting när mamma, pappa och brorsan har kommit.

Snart dags för middag!

Har varit nere till havet i solnedgången och sett den underbart vackra himlen och gått i den varma sanden och låtit havet sköljt upp på fötterna. Helt fantastiskt! Det är sådant man får tänka tillbaka på i vinter! Tjejerna letade snäckor förgäves, det finns bara en massa stenar men inga snäckor.

Fredag 3 september 2010
Nu har vi varit här i nästan en vecka - tiden har gått fort!

Igår kväll när vi kommit hem så tjejerna lite läxor och vi kryssade lite. Vi somnade väl runt 22 – inte så sent.

Även i morse vaknade vi upp till en klarblå molnfri himmel! Rasmus och jag sov till strax före 7. Daniel strax därefter. Amanda och Johanna till 7.30 ungefär.

Det som är helt sjukt här är att man måste typ vara vid poolen runt 7 för att få bra platser. Så det är ju tur att vi är vakna då. Det är ju inte så man direkt har lust att ställa klockan på semestern för att gå och lägga handdukar på solstolarna vid poolområdet. Vi vill ju gärna ligga där det både finns grunt vatten (för Rasmus) och så lite djupare, för tjejerna, då de gärna vill dyka och snorkla lite.

Idag har vi legat vid den ”gröna vulkanen i mitten”. Det var ganska bra, dock inte så djupt vatten. Idag har fegisarna Amanda och Eva även vågat sig på att prova vattenrutschkanan. Jag är ju lite mesigt när det gäller sånt, men den var ju jätterolig! J Det tyckte Amanda också!

Idag käkade barnen lunch från Long John Silver bar ”på ön”. Där har de alltid samma mat – toast man gör själv, hamburgare man gör själv, chicky bits, pommes frites och röd korv, samt grönsaker och frukt. Vi tog maten därifrån och satt i solstolarna och åt – fast man inte ”får” det. Jag och Daniel gick och hämtade mat uppe på den ”stora fina” restaurangen. Det blev mest sallad och fetaost. Lite lagom lätt så där i värmen.

Nu har vi ätit middag också. Idag bjöds bl a på kycklingkebab - gott!

Efter middagen gick vi ner och kollade på solnedgången på stranden.

Lördag 4 september 2010
Idag har mor, far och bror kommit hit också för att vara en vecka. Det är jättekul! Vi har badat och visat dem runt lite grann. Det blir lite mer sightseeing efter middagen. Det har varit varmt idag med. Tjejerna har åkt en massa vattenrutschkana. Nu är de så modiga att de vågar åka helt själva. Inte illa för att vara våra tjejer! T o m mormor och morfar vågade sig på vattenrutschkanan. Det trodde jag inte! smiley

Nu sitter vi i foajen och dricker lite fördrink innan middagen - gott!

Söndag 5 september 2010
Idag sov barnen lite längre. Daniel och pappa gick ut vid 7 och reserverade solstolar. Det är som sagt ett måste för att få bra platser. Vi åt frukost vid 8 ungefär. Efter det så gick mamma på Hamam. Hon tyckte det var jätteskönt! Vi har legat vid poolen hela dagen. Åt toast till lunch. Sen tog Daniel en kebab nere vid stranden när han gick på ”sövnings-promenad” med Rasse. Rasse sov ca 1 timme. Det blev lite güzleme (turkiska pannkakor) till mellis, med socker och kanel.

Vi får se om vi ev åker på en badbåtsutflykt (pirattur) på tisdag. Ikväll kanske det blir lite shopping, de har lite roliga butiker här på hotellet. J Innan middagen blir det en tripp in till mor, far och bror, som har fått rummet precis mittemot vårat. Nära och bra!

Nu sitter vi i baren innan middagen - mysigt!

Måndag 6 september 2010
I går kväll efter middagen så satt vi borta i foajen, i de möblemangen som finns där. Det var riktigt trevligt! Tjejerna kollade på film på datorn och Rasmus somnade för natten i vagnen, så det var bara att lägga honom när vi kom hem.

I dag låg vi på ett annat ställe vid poolen – närmare vattenrutschkanan. Tjejerna åkte en hel del. Vi vuxna också (jag åkte dock bara en gång). De andra vuxna åkte flera gånger och låg på mage med huvudet framåt, t o m mormor och morfar. Jag är imponerad!!! Sen tog vi några platser under ett stort solskyddstak. Det är så varmt så man orkar verkligen inte ligga och sola. Det känns att vi varit här drygt en vecka nu, man börjar nästan bli lite ”solmätt”. Kan man säga så? Idag gick vi upp redan vid 15.45 från poolen.

I morgon funderar vi på att åka in till Side på kvällen och shoppa lite. Mamma och pappa firar 42-årig bröllopsdag då så vi tänkte fira det lite.

Tisdag 7 september 2010
---

Onsdag 8 september 2010
Nu har vi 2 heldagar kvar här i Turkiet. Det har varit 2 bra veckor. Det har varit mycket varmt.

Igår kväll så tog vi taxi in till Side och shoppade lite. Jag köpte 2 par "Converse"-basketkkängor - äkta kopior! Sen blev det varsin ny skolväska till tjejerna. Det var jättemysigt inne i Side! Vi åt middag på en mysig restaurang. Mamma och pappa bjöd. De firade sin 42-a bröllopsdag igår.

Idag har vi badat och solat hela dagen. Ikväll ska Daniel, jag och barnen äta middag med våra grannar hemma från gatan som kom ner i lördags. Det ska bli jättekul!

Torsdag 9 september 2010
Solat och badat idag med. På kvällen, efter middagen, så åkte jag, Daniel och tjejerna in till Side stad tillsammans med våra grannar Emma, Urban, Linus och Markus hemma från gatan. Vi gick och strosade, shoppade och satte oss på Harbour Bar nere i hamnen och drack lite goda drinkar och öl. Det var jättekul och mysigt! Rasse var hemma med mormor och morfar och Pär. Han sov t o m över inne hos dem.

Fredag 10 september 2010
Sista hela dagen tillbringades vid poolen - som vanligt. Jag gick hem lite tidigare och packade en del grejer. På kvällen åt vi middag allihopa tillsammans med våra grannar hemma från gatan och deras barn. Det var jättetrevligt!

Lördag 11 september 2010
Transferbussen kom och hämtade oss strax efter kl 09.00. Resan till flygplatsen gick jättebra, tog ca 1 timme och 10 minuter. När vi väl kom till incheckningsdisken så fick vi reda på att planet var 1,5 timme försenat. Så det blev till att sitta och vänta lite extra. Som tur var fick vi behålla Rasmus vagn ända fram till flygplanet, så han hann med att sova middag i den i gaten innan det var dags för ombordstigning. Resan hem gick bra. Amanda hade inte ont i sina öron alls. På nervägen hade hon ju så ont vid landningen att hon var jätteledsen.

Väl framme på Arlanda så fick vi våra väskor fort och allt gick smidigt.

Det var skönt att komma hem igen!

Vi tyckte om Turkiet men kommer nog inte åka tillbaka till just detta hotell.